torsdag den 24. oktober 2013

TO testprogrammer, FIRE muligheder, SEKS undervisningsforslag

Jeg har indimellem brugt følgende to test-sites i undervisningen: Testmoz og Socrative.

Begge er meget enkle at gå til, kræver intet logon for eleverne (men læreren skal oprette en konto til Socrative), og du kan se to små instruktionsvideoer til begge sites lige nedenfor.



På begge sites har du mulighed for at lave sandt eller falsk-spørgsmål og lave multiple choice-spørgsmål. På Testmoz kan du derudover lave ’fill in the blanks’, mens du på Socrative kan lave frie svar.

Og sådanne tests har jeg brugt til følgende:

- Som en del af forberedelsen derhjemme: Eleverne besvarede ganske enkle sandt-falsk-spørgsmål om teksten, og sådan ’lokkede’ jeg alle til at lave lektier. Det var jo i hvert fald meget nemt at se hvem der havde taget testen og læst teksten.

- Som indledning til et emne kan du give eleverne nogle multiple choice-spørgsmål for at undersøge deres baggrundsviden Stil fx nogle spørgsmål om Romantikken (måske på baggrund af dansk-historie-oversigtsforløb), og se hvor meget de husker, og brug det som udgangspunkt for et lærerforedrag.

- Du kan bruge Testmoz til glosetræning med en ’fill in the blanks’.

- Du kan træne begreber, fx som opsamling på et emne, med en multiple choice.

- Du kan bruge Socrative til at stille spørgsmål under et lærerforedrag eller en klassediskussion både for at sikre dig at eleverne er med i den faglige gennemgang, men også eventuelt for at sætte lidt skub i en diskussion der måske er gået død.

- Du kan også lave ’space race’ med Socrative, som er en slags online version af Slangen. Her kæmper eleverne om først at få besvaret alle deres spørgsmål korrekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar