onsdag den 2. oktober 2013

Slangen

Så kom den igen - evalueringen fra 2b: ”Undervisningen er kedelig”. ”Vi vil ha mere variation”. ”Hvorfor skal vi altid lave arbejdsspørgsmål?”

Her er et bud på en arbejdsform, der kan puste nyt liv i gamle arbejdsspørgsmål og tilmed er en effektiv øvelse i skriftlig faglig formidling.

Arbejdsformen hedder ”Slangen”. Til timen har klassen læst side xx-xx i Grundbog til samfundsfag/historie/oldtidskundskab/religion - you name it. Du printer dine arbejdsspørgsmål i 8 sæt og klipper dem til, så hvert spørgsmål står på en halv side. Dem lægger du så i 8 bunker, en bunke til hver gruppe. På tavlen har du tegnet en slange med 20-30 felter, eller du snupper den her slange: http://screencast.com/t/vh5EQo5R

Nu skal hver gruppe sende en repræsentant op til dig for at trække et spørgsmål. Dette spørgsmål skal gruppen så på skrift besvare rigtigt, præcist, selvstændigt, udtømmende og korrekt. Når de er færdige løber (ja - LØBER!) repræsentanten op til dig med svaret. Med dit trænede blik er det en smal sag for dig at bedømme svaret på en skala fra 1-5; hvilket svarer til antallet af felter, gruppen må rykke deres brik frem. Vinderholdet er det, der når først i mål.

Det er skideskægt og meget motiverende. Regn med at bruge det meste af modulet på det.

Se også de andre arbejdsformer med ny skriftlighed, der ligger på Fronter. http://fronter.com/fyn/links/files.phtml/1678665151$663750559$/Arkiv/Materialer/Katalog/Katalog+m+begrebsforklaringer.pdf

Ingen kommentarer:

Send en kommentar