Så kom den igen - evalueringen fra 2b: ”Undervisningen er
kedelig”. ”Vi vil ha mere variation”. ”Hvorfor skal vi altid lave
arbejdsspørgsmål?”
Her er et bud på en arbejdsform, der kan puste nyt liv i
gamle arbejdsspørgsmål og tilmed er en effektiv øvelse i skriftlig faglig
formidling.
Arbejdsformen hedder ”Slangen”. Til timen har klassen læst
side xx-xx i Grundbog til samfundsfag/historie/oldtidskundskab/religion - you
name it. Du printer dine arbejdsspørgsmål i 8 sæt og klipper dem til, så hvert
spørgsmål står på en halv side. Dem lægger du så i 8 bunker, en bunke til hver
gruppe. På tavlen har du tegnet en slange med 20-30 felter, eller du snupper
den her slange: http://screencast.com/t/vh5EQo5R
Nu skal hver gruppe
sende en repræsentant op til dig for at trække et spørgsmål. Dette spørgsmål
skal gruppen så på skrift besvare rigtigt, præcist, selvstændigt, udtømmende og korrekt.
Når de er færdige løber (ja - LØBER!) repræsentanten op til dig med svaret. Med
dit trænede blik er det en smal sag for dig at bedømme svaret på en skala fra
1-5; hvilket svarer til antallet af felter, gruppen må rykke deres brik frem.
Vinderholdet er det, der når først i mål.
Det er skideskægt og meget motiverende. Regn med at bruge
det meste af modulet på det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar