mandag den 24. oktober 2016

Sitzordnung

På MfG var bordplaner "i gamle dage" en fast ordning for nye 1g-klasser. En nu pensioneret kollega havde lavet et program, der genererede bordplaner fra skolestart til efterårsferien.

I mine (SN) klasser har eleverne faste pladser, og Dorte Ågårds forskning støttet mig i, at læreren skal bestemme, hvor eleverne sidder.  Jeg har bakset med at finde en god og brugervenlig løsning, og nogle af dem har jeg skrevet om her. Siden har jeg udviklet en hjemmestrikket løsning med Excel og brevfletning i Word, men den er ret besværlig og kan (vist) kun bruges af mig.

Men nu er jeg faldet over megaseatingplan.com, som ser ganske lovende ud.


Her er hvad jeg umiddelbart ser som fordele
  • det er gratis (men mod betaling slipper man for reklamer og får nye features først)
  • det er let at flytte rundt på pladserne, når man skal tage højde for urolige konstellationer.
  • man kan gemme klasselister og kan tilføje kolonner med fx køn og karakterer, som bordplanerne kan tage højde for
  • man kan gemme bordplaceringen for flere lokaler.
  • man kan printe både elev- og lærerversion (set fra hhv. tavlen og ved elevernes borde)
  • man kan dele holdlister og bordplaceringen med kolleger (jeg har lavet en del, så tilføj mig med min e-mail under menupunktet Sharing)
Hvad mangler?
  • de farvede grupper, jeg hidtil har lavet, og som du kan se i mit gamle indlæg.
  • muligheden for på én gang at producere flere planer.
Plusserne overstiger klart manglerne, så 1b og 1h har allerede bordplaner fra megaseatingplan. Så kom i gang - det er meget let :-)

1 kommentar: