Dette må være et af de smarteste programmer jeg længe har set. På videonotes kan du bede eleverne skrive noter i en Youtube-video (eller du kan selv gøre det). Programmet er meget let at gå til:
1) Sæt adressen ind på den Youtube-video du vil arbejde med.
2) Afspil videoen mens du indtaster dine noter. Videonotes sørger selv for at synkronisere dine noter med tidspunktet.
Prøv det lige selv, for det er meget let at gå til. Jeg forestiller mig at tjenesten kan bruges til følgende:
1) Flipped classroom (jeg indtaster noter - det kunne fx være filmiske virkemidler, som eleverne skal lære - ind over en video (fx en kortfilm), og eleverne har nu for som lektie at se videoen og lære begreberne på denne måde). Hvis eleverne deler linket med mig inden timen, kan jeg jo bruge deres besvarelser til at strukturere timen og tage fat der hvor de måtte have problemer.
2) Eleverne skal se en video og skrive teoretiske begreber ind over i noterne. Igen kunne dette fx være filmiske virkemidler eller andre analysegreb ind over videoen.
Jeg tror selv jeg vil prøve det af i forbindelse med et Yahya Hassan-forløb jeg snart skal i gang med, og her skal eleverne i Videonotes skrive tolkninger på et af digtene der findes på Youtube, efterhånden som det læses op. Altså tolkninger af de enkelte sætninger. Og så skal de se et par stykker af hinandens videoer, inden vi samler op i en diskussion på klassen.
Velkommen til Midtfyns Gymnasiums videndelingblog, MfGviden. Her vil undervisere fra Midtfyns Gymnasiums dele erfaringer fra og ideer til undervisningen. Udgangspunktet er IT og undervisning, men her er bestemt også plads til andre pædagogiske pointer.
søndag den 15. december 2013
Videonot.es
tirsdag den 10. december 2013
Padlet
Nu nytter det ikke noget at vente længere - du må høre om Padlet. Med Padlet (tidligere Wallwisher) kan du oprette en væg, give den navn og baggrund. Her kan eleverne skrive på samme tid. Stil spørgsmål og lad eleverne skrive deres svar. Det kan være en diskussion, brainstorm, quizz. Brug det som forberedelse til timerne eller lad dem debattere i timerne. Det kan også være notetagning eller lister til et forløb, planlægning eller evaluering af et. Der kan uploades dokumenter, links, billeder og film. Uden for undervisningen kan du f.eks. lave en væg, hvor alle familiens medlemmer lægger deres julegaveønsker med billeder. Fås også som App til alle enheder. Der er mange muligheder for at gemme resultatet, blandt andet som PDF fil. Du starter i http://padlet.com og så trykker du på ”Byg en mur” - Prøv det !! Se eksempel her:
onsdag den 4. december 2013
Papir og karton med farver!!
Se lige her:
Gå først hen til printeren og login
Læg kartonet i den manuelle indføringsbakke
Tryk nu på boksen Auto papirvalg (nummer 2 fra venstre)
Som du kan se har vi nu et velassorteret udbud af farvet papir (de to nederste hylder) og karton (næstøverste hylde).
Hvis du vil printe direkte på karton, så følger her en vejledning:
- Tryk herefter på ikonet for indføringsbakken (se herunder)
- Vælg Tykt 1 som papirtype
- Nu skal du printe dit dokument
- Vælg Printeregenskaber (Word) eller noget lignende i andre programmer (fx. Egenskaber eller Indstillinger).
- Så dukker denne boks op:
- Her vælger du "Thick 1" under Paper Type.
- Og så kan du printe :-)
/SN
søndag den 1. december 2013
Vurdigi
Som en lille GPS i junglen
af digitale læremidler kan vurdigi.dk måske bruges, også selvom sitet
umiddelbart ser ud til at være udviklet til folkeskolen. Her får du - indtil
videre i hvert fald (portalen er stadig under udvikling) - stillet et par enkle
spørgsmål, som hjælper dig til at reflektere over det forløb, den portal, den app
(ikke udviklet endnu) eller den læringsressource du har fundet på nettet. Dette lille
site kan altså simpelthen hjælpe dig med at stille centrale spørgsmål, så
du får overvejet præcis hvor effektiv dit fundne undervisningsmateriale er.
torsdag den 21. november 2013
Get them talking!
Jeg har en klasse (valgfag), der ikke er så glade for at tale engelsk foran hinanden. I morgen skal vi derfor prøve følgende øvelse på tværs af klasserne :-)
Øvelsen hedder: Would you rather... og er "rather simple", men den får (efterprøvet i en anden klasse...) tungerne på gled.
Eleverne deles ind i grupper på 4. Jeg lægger en række sedler på bordet i mellem dem, hvorpå der er skrevet en masse: would you rather... sætninger. Eleverne skal på skift trække et kort (der selvfølgelig ligger med bagsiden opad), og forholde sig til sætningen på kortet. De skal svare - og begrunde deres svar - på engelsk for de andre i gruppen. Spørgsmål kunne være:
• Own a lizard or a snake?
• Have a beach holiday or a mountain holiday?
• Be an apple or a banana?
• Be invisible or be able to read minds?
• Be hairy all over or completely bald?
• Be the most popular or the smartest person you know?
• Make headlines for saving somebody's life or winning a Nobel Prize?
Øvelsen varer højst 10 minutter, og er bare ment som en lille snakke-øvelse :-)
/KL
Øvelsen hedder: Would you rather... og er "rather simple", men den får (efterprøvet i en anden klasse...) tungerne på gled.
Eleverne deles ind i grupper på 4. Jeg lægger en række sedler på bordet i mellem dem, hvorpå der er skrevet en masse: would you rather... sætninger. Eleverne skal på skift trække et kort (der selvfølgelig ligger med bagsiden opad), og forholde sig til sætningen på kortet. De skal svare - og begrunde deres svar - på engelsk for de andre i gruppen. Spørgsmål kunne være:
• Own a lizard or a snake?
• Have a beach holiday or a mountain holiday?
• Be an apple or a banana?
• Be invisible or be able to read minds?
• Be hairy all over or completely bald?
• Be the most popular or the smartest person you know?
• Make headlines for saving somebody's life or winning a Nobel Prize?
Øvelsen varer højst 10 minutter, og er bare ment som en lille snakke-øvelse :-)
/KL
fredag den 15. november 2013
Klassens time
Her er programmet for en klassens time, som vi havde stor succes med i dag (med 1b):
- Vi mødtes i klasselokalet. Dér bad vi elever lade mobiler, computere mm. ligge, og så gik vi ned i kælderen.
- Numsestafet:
- Eleverne deles i 4 hold (tæl 1-2-3-4-1-2...).
- De fire hold stiller sig i hver sin række. Rækkerne stod ud mod sportspladsen (med ryggen til). Grupperne stod i de fire huller mellem stolperne.
I den anden halvdel stillede vi en stol overfor hver af grupperne og her lagde vi en bunke sedler (hent dem her - grupperne får de samme sedler, men man kan printe dem på forskellige farver papir). - Den første fra hvert hold løber nu hen til gruppens stol og tager en seddel. På hvert kort står der et ord, som skal gættes af resten af gruppen. Ordet skal staves MED numsen (brug store bogstaver). Gruppen gætter bogstaverne en for en, men må gerne undervejs forsøge at gætte hele ordet.
- Den gruppe der når først igennem alle sedlerne har vundet. Man kan også dyste på tid.
- "Sig noget pænt"
- Vi parrede eleverne i gruppe 1 og 2 samt 3 og 4 således at hver elev i gruppen skulle huske én person i den anden gruppe.
- Grupperne skulle nu i fællesskab finde på et positivt ord om de andre i den anden gruppe. Ordet må gerne uddybes.
- Når grupperne er færdige med at finde ord samles de (1 og 2 samt 3 og 4) og fortæller nu ordene til de andre. Hver person fortæller ordet til den de skulle huske (jfr.pkt. 1.).
- Er grupperne hurtigt færdige kan de fortsætte med øvelsen "Hvad tror I man kan sige for at gøre de andre glade?".
- "Tal-et ord-mime"
- Del en bunke A4-ark i 8 stykker (halvér 3 gange).
- Alle elever tager tre sedler hver og skriver et navn på en person på hvert papir. Det skal være en person som resten af klassen kender (fx. Søren Hvarregaard, Medina, Anders And, ...).
- Hvert hold sætter sig samlet ved et bord og samler sine sedler i en kasse (find en gammel slikkasse hos Susanne).
- Holdene 1-4 deler sig i 3 minihold á 2-3 personer.
- Miniholdet (ved alle 4 borde) med den yngste starter.
- Sæt et stopur på 45 sekunder.
- Den yngste tager nu en seddel og skal uden at sige det, der står på papiret, forsøge at få miniholdkammeraterne til at gætte personen. Det gælder om at gætte så mange som muligt på de 45 sekunder. Er der en seddel, man ikke kan gætte må man lægge den tilbage og tage en ny.
- Derefter går turen videre til næste minigruppe, som har 45 sekunder til at gætte så mange som muligt. Når en minigruppe får deres tur igen er det en anden end sidst, der tager sedler. Sådan fortsættes indtil der ikke er flere sedler i kassen.
- Sedlerne tælles op og hver minigruppe får point efter hvor mange sedler de har.
- Derefter lægges sedlerne retur i kassen og der gøre klar til en ny runde.
- Man starter hvor man sluttede i sidste runde.
- I anden runde må man kun sige ét ord. Det er stadig 45 sekunder. En gruppe kan godt starte på anden runde, selvom de andre stadig er ved første.
- I tredje runde skal man mime.
- Har man tid kan grupperne bytte kasse med sedler og starte forfra med første runde.
- Seriøs snak (kan flyttes ind midt programmet). Denne Prezi kan bruges som talepapir.
PS. Øvelsen "Tal-et ord-mime" kan sagtens bruges fagligt. Så skal eleverne fx skrive faglige begreber i stedet for personer.
/KL og SN
/KL og SN
onsdag den 13. november 2013
Aktiverende undervisning
Her er jeres bud på, hvordan man kan lave "pauser" i undervisningen. Og så især ideer til elevaktiverende undervisning, som I kom med rigtig mange gode forslag til. Herunder kan I se hvad der er hængt op på tavlerne (klik for at se billederne i en større version).
Hvis du vil lave et puslespil, så prøv at lave en Tarsia.
Se ideer til Energizers her.
/SN
Hvis du vil lave et puslespil, så prøv at lave en Tarsia.
Se ideer til Energizers her.
/SN
Abonner på:
Opslag (Atom)