onsdag den 30. oktober 2013

Extreme Collaboration

Bruger du Socrative til at stille spørgsmål under et lærerforedrag eller en klassediskussion, kan du måske have fornøjelse af Extreme Collaboration, som er et tilføjelsesprogram til Notebook 11.

Notebook 11 giver dig nemlig mulighed for at udnytte add-ons. Aktiviteten ”Aktivitetsværktøj” er f.eks. en add-on, der kommer med Notebook 11 og findes under ”Tilføjelsesprogrammer”  i puslebrik fanen. Men det er ikke den eneste du kan få. En anden add-on, der er til rådighed, er Extreme Collaboration. Extreme Collaboration giver dine elever mulighed for at interagere med SMART Board ved hjælp af deres enheder såsom mobiltelefoner, tabletter, bærbare computere oa. Og bedst af alt, det er GRATIS, hurtigt at downloade, nemt at bruge, og kan engagere eleverne i aktiviteter på samme måde som f.eks. Socrative.

Tag en rundtur i Extreme Collaboration: Extreme-collaboration
Er det interessant for dig så installér det !

 

lørdag den 26. oktober 2013

Gode råd til word

Brug typografier i word til at lave en indholdsfortegnelse


Noter, litteraturhenvisninger og citater

Opgavens omfang

torsdag den 24. oktober 2013

TO testprogrammer, FIRE muligheder, SEKS undervisningsforslag

Jeg har indimellem brugt følgende to test-sites i undervisningen: Testmoz og Socrative.

Begge er meget enkle at gå til, kræver intet logon for eleverne (men læreren skal oprette en konto til Socrative), og du kan se to små instruktionsvideoer til begge sites lige nedenfor.



På begge sites har du mulighed for at lave sandt eller falsk-spørgsmål og lave multiple choice-spørgsmål. På Testmoz kan du derudover lave ’fill in the blanks’, mens du på Socrative kan lave frie svar.

Og sådanne tests har jeg brugt til følgende:

- Som en del af forberedelsen derhjemme: Eleverne besvarede ganske enkle sandt-falsk-spørgsmål om teksten, og sådan ’lokkede’ jeg alle til at lave lektier. Det var jo i hvert fald meget nemt at se hvem der havde taget testen og læst teksten.

- Som indledning til et emne kan du give eleverne nogle multiple choice-spørgsmål for at undersøge deres baggrundsviden Stil fx nogle spørgsmål om Romantikken (måske på baggrund af dansk-historie-oversigtsforløb), og se hvor meget de husker, og brug det som udgangspunkt for et lærerforedrag.

- Du kan bruge Testmoz til glosetræning med en ’fill in the blanks’.

- Du kan træne begreber, fx som opsamling på et emne, med en multiple choice.

- Du kan bruge Socrative til at stille spørgsmål under et lærerforedrag eller en klassediskussion både for at sikre dig at eleverne er med i den faglige gennemgang, men også eventuelt for at sætte lidt skub i en diskussion der måske er gået død.

- Du kan også lave ’space race’ med Socrative, som er en slags online version af Slangen. Her kæmper eleverne om først at få besvaret alle deres spørgsmål korrekt.

onsdag den 16. oktober 2013

Hvis jeg var dansklærer...

...ville jeg få fat i en masse studiemoduler og bruge dem til litteraturlæsning.

Lektie:

  • medbring en roman (enten selvvalgt eller en du som lærer har valgt)
I timen:
  • I mødes i et klasselokale. Bed eleverne tage computer og mobiltelefon frem og lægge dem på deres bord. 
  • Bed dem nu om at tage deres roman OG INTET ANDET under armen.
  • Derefter forlader i klasselokalet (som du låser af hensyn til tyveri) og går ud i fællesområdet. 
  • Nu har eleverne 95 minutter til at læse deres roman - OG INTET ANDET. Ingen snak, ingen sms'er, ingen facebook - kun en roman!

onsdag den 9. oktober 2013

Tricks til youtube

Jeg er faldet over dette link, hvor man kan læse 7 smarte tricks til youtube  Jeg vil kun omtale det første, for jeg tror, det er det, der har mest relevans for jer. Men tjek linketog læs resten, hvis du ofte bruger youtube.

Forskudt start
Hvis eleverne (eller andre) ikke skal se et klip fra starten, så kan du definere, hvor klippet skal starte. Det gør du ved at tilføje #t=02m15s efter linket. I dette tilfælde vil videoen så starte efter 2 minutter og 15 sekunder.
Vil du altså se videoen http://www.youtube.com/watch?v=4Q44SGygX_w og lade den starte efter 1 minut og 19 sekunder, så tilføjer du altså #t=01m19s til linket, som så bliver til http://www.youtube.com/watch?v=4Q44SGygX_w#t=01m19s.

/SN

onsdag den 2. oktober 2013

Slangen

Så kom den igen - evalueringen fra 2b: ”Undervisningen er kedelig”. ”Vi vil ha mere variation”. ”Hvorfor skal vi altid lave arbejdsspørgsmål?”

Her er et bud på en arbejdsform, der kan puste nyt liv i gamle arbejdsspørgsmål og tilmed er en effektiv øvelse i skriftlig faglig formidling.

Arbejdsformen hedder ”Slangen”. Til timen har klassen læst side xx-xx i Grundbog til samfundsfag/historie/oldtidskundskab/religion - you name it. Du printer dine arbejdsspørgsmål i 8 sæt og klipper dem til, så hvert spørgsmål står på en halv side. Dem lægger du så i 8 bunker, en bunke til hver gruppe. På tavlen har du tegnet en slange med 20-30 felter, eller du snupper den her slange: http://screencast.com/t/vh5EQo5R

Nu skal hver gruppe sende en repræsentant op til dig for at trække et spørgsmål. Dette spørgsmål skal gruppen så på skrift besvare rigtigt, præcist, selvstændigt, udtømmende og korrekt. Når de er færdige løber (ja - LØBER!) repræsentanten op til dig med svaret. Med dit trænede blik er det en smal sag for dig at bedømme svaret på en skala fra 1-5; hvilket svarer til antallet af felter, gruppen må rykke deres brik frem. Vinderholdet er det, der når først i mål.

Det er skideskægt og meget motiverende. Regn med at bruge det meste af modulet på det.

Se også de andre arbejdsformer med ny skriftlighed, der ligger på Fronter. http://fronter.com/fyn/links/files.phtml/1678665151$663750559$/Arkiv/Materialer/Katalog/Katalog+m+begrebsforklaringer.pdf